Friday 4 December 2015

HOMEWORK

Tiga perkara utama di fokuskan dalam pembangunan melalui perspektif Islam
Antara tiga perkara utama yang difokuskan dalam pembangunan melalui prespektif Islam ialah untuk kepentingan masyarakat itu sendiri. . Pembangunan dalam Islam adalah keupayaan bersama untuk meningkatkan kesejahteraan masyarakat keseluruhannya sama ada di dunia mahupun di akhirat dalam satu proses yang harmonis dan dinamis.
Selain itu, pembangunan Islam juga untuk memberi kesedaran yang tinggi dari umatnya yang saling bekerjasama dan bukannya datang daripada satu kelompok yang kecil. Ini adalah bagi melahirkan insan yang mempunyai pemikiran yang bersih, suci dan pekerti mulia. Tumpuan utama pendekatan Islam adalah ke atas kejiwaan, moral dan etika-etika pembangunan yang mencakupi masa yang amat panjang dan mereka amat prihatin terhadap proses pembangunan Islam.
Di samping itu, pembangunan ini juga focus kepada cara untuk meningkatkan taraf hidup masyarakat secara keseluruhannya dari segi zahir dan batin. Sekali lagi ingin ditegaskan di sini, konsep pembangunan yang cuba diketengahkan oleh Islam adalah untuk mencapai kesejahteraan hidup di dunia dan akhirat. Pembangunan dalam Islam hendaklah ditangani secara bertahap dan hikmah. Malah Islam itu sendiri amat mementingkan sesuatu perkara dilakukan secara hikmah.



Tiga langkah / kesan utama yang di lakukan oleh British kepada pihak melayu untuk kuasai ekonomi Tanah Melayu
  •  Menggunakan tenaga yang banyak dibawa dari China untuk perlombongan bijih timah. Modal adalah besar kerana dimiliki oleh syarikat-syarikat besar. Menggunakan teknologi yang tinggi seperti kapal korek untuk melombong bijih timah. 
  • Pemasaran adalah lebih luas di eksport ke Eropah. Hal ini telah melibatkan lebihan pengeluaran. Ubi kayu Tebu Lada hitam Gambir Tembakau Kopi getah Kesan kedatangan British terhadap ekonomi di Tanah Melayu.
  • Rangkaian Ekonomi Penguasaan terhadap pelabuhan utama di kawasan ini mewujudkan satu rangkaian ekonomi dagangan yang berkembang pesat di kawasan bijih timah dan penanaman getah. Ekonomi tradisi terpinggir dan ketinggalan terutamanya di kawasan luar bandar.
  • Wujud dwiekonomi yang membentuk dua ekonomi  iaitu ekonomi sara diri dan ekonomi dagangan.
  • Kemasukan buruh/imigran membawa buruh dari China untuk memenuhi keperluan sektor pertanian dan perlombongan. Perkembangan pertanian komersial di Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak pada abad ke-19 telah menyumbang pendapatan kepada British. Tanaman Komersial telah diwujudkan sebagai penyumbang utama kepada sumber pendapatan kerajaan British di Tanah Melayu.
  • Kemasukan Pemodal Eropah dan Cina ke Tanah Melayu. Para pemodal dari Eropah dan China banyak melibatkan diri dalam tanaman komersial pada era kolonialisme British. Kekuasaan British dalam Ekonomi Keupayaan mereka menguasai sektor pertanian komersial kerana mereka mempunyai modal,teknologi serta mendapat kawasan tanah yang luas dan pajakan yang lama. 

No comments:

Post a Comment