30/9/2015 - Merupakan
perjumpaan pertama untuk subjek Sejarah Malaysia (CTU555). Pensyarah
menerangkan bab-bab yang terdapat dalam subjek Sejarah Malaysia yang merangkumi
8 bab. Selain itu, kami dibahagikan kepada beberapa kumpulan kecil untuk
melakukan tugasan dan kajian. Kelas agak menyeronokan dan sangat mudah untuk
memahami penerangan yang diberikan oleh pensyarah.
7/10/2015- Ilmu yang
saya dapat pada minggu ini adalah berkaitan dengan Bab 1: Kesepaduan dalam
Kepelbagaian. Dalam bab 1 merangkumi Pengenalan Kehidupan Manusia ( manusia
adalah makhluk yang bermasyarakat,ramai, bebilang bangsa dan kaum, mempunyai
unit asas dalam masyarakat), manakala dalam Perjanjian Asali meliputi Alam Roh,
Alam Rahim, Alam Dunia, Alam Kubur dan Alam Akhirat. Berkaitan dengan Perjanjian
Asali ianya berkaitan dendan fitrah manusia yang tidak lupa tentang perjanjian
tersebut. hal ini disebabkan unsur yang terlibat adalah berbeza iaitu meliputi
roh dan jasad. Sebagai manusia, kita harus tahu bahawa agama bukanlah sesuatu
beban tapi agama itu merupakan nikmat dan anugerah dari Tuhan. Sebagai
manusia,tujuan kita dihidupkan adalah untuk melangsaikan perjanjian dengan
Tuhan. Dengan itu, kita haruslah faham tentang lima alam yang dilalui oleh
manusia.
21/10/2015— pembelajaran pada hari ini adalah berkaitan dengan hubungan
etnik. Agama merupakan penyatu kepada manusia. Kemuliaan manusia mengikut pemikiran
sendiri yang merangkumi ras,bangsa,kelas dan etnik. Hubungan etnik terbahagi
kepada dua iaitu secara negatif dan secara positif.
- Bagi tahap hubungan etnik secara positif,
ianya meliputi tiga aspek iaitu:
prejudis— stereotaip—diskriminasi—perang.
- Manakala bagi tahap hubungan etnik yang positif, ianya merangkumi 5 aspek iaitu:
segragasi—Akomodasi—akulturasi—asimilasi—amalgamasi.
Di Malaysia kita mempunyai kepelbagaian etnik dan budaya.
Masyarakat majmuk yang terdapat di Malaysia terdiri daripada pelbagai kaum yang
mempunyai kebudayaan, agama, bahasa dan adat resam yang sendiri. Hal ini
mewujudkan kepelbagaian adah resam dan budaya yang berbeza dan ada menyebabkan
perbezaan pendapat dan fahaman di kalangan masyarakat yang berbilang kaum.
Secara umumnya, terdapat dua budaya yang wujud iaitu budaya kebendaan (yang
melibatkan harta benda seperti barang kemas, perabot dan sebagainya) dan juga
budaya bukan benda (melibatkan kebudayaan, keagamaan dan adat resam).
30/10 2015 -
Pembelajaran pada hari ini merangkumi dua bab iaitu bab 2: Pluraliti Masyarakat
Alam Melayu dalam Sejarah dan Bab 3: Perlembagaan Persekutuan Tiang Seri
Hubungan Etnik. Dalam Bab 2, topik ini membincangkan pasal pembentukan
masyarakat Malaysia semasa zaman pemerintahan kesultanan Melaka, Penjajahan
Belanda, Penjajahan Portugis, Persekutuan Malaysia, Penjajahan British,
Penjajahan Jepun dan Kemerdekaan Malaysia. Setiap pemerintahan mempunyai setiap
cara yanng berbeza selaras dengan kepentingan yang ingin dikecapi. Setiap
penjajahan meninggalkan pelbagai kesan terhadap pluraliti di Alam Melayu.
Semasa pemerintahan Kesultanan Melaka, masyarakat yang terdiri daripada 3 etnik
yang berbeza iaitu Melayu, Cina dan India hidup secara aman dan damai. Malahan
itu juga apabila berlaku penghijrahan masyarakat Melayu dan masyarakat dari
luar, wujudnya asimilasi. Ini telah mewujudkan hubungan di mana wujudnya
perkahwinan campur dan hubungan peradaban. ianya tidak melibatkn sebarang unsur
paksaan dalam
hubungan etnik daripada mana-mana kuasa politik. Apabila
datangnya kuasa asing, maka telah wujud pemisahan negara dari segi agama,
pengagihan kuasa dan sistem federalisme. Manakala etnik yang terdapat pada masa
itu (India, Cina dan Melayu) telah dipisahkan di mana mereka telah
dikelompokkan mengikut jenis pekerjaan. Orang Melayu ditempatkan di kawasan
lereng-lereng bukit unttuk menjalankan aktiviti pertanian dan penternakan,
orang Cina di kawasan estate dan orang India di kawasan lombong. Terdapat 4
dasar yang mengalami perubahan besar selepas kedatangan penjajah iaitu ilmu,
pentadbiran, ekonomi dan pendidikan. Selepas zaman penjajahan,maka wujudnya
zaman pasca merdeka. Semasa zaman pasca merdeka, maka telah wujudnya pelbagai
etnik,bahasa, kebudayaan, adat istiadat, tempat tinggal dan sebagainya.
4/11/2015 - pembentangan kumpulan pada kuliah hari ini adalah
berkaitan dengan Bab 4 & Bab 5. Bab 4 membincangkan pasal pembangunan
eknomi dalam konteks hubungan etnik di Malaysia. ianya melibatkan pemodenan dan
pembaratan yang melibatkan keadaan sebelum dan selepas merdeka. Selepas merdeka
terdapat beberapa dasar dan rancangan-rancangan telah diperkenalkan untuk
memajukan Malaysia. Antaranya adalah, rancangan pembangunan lima tahun,
dasar-dasar awam kerajaan, dasar ekonomi baru, dasar penswastaan dan dasar
automobil. selain itu juga,dalam bab 4 juga turut membincangkan pasal
pertumbuhan dan agihan ekonomi, kemiskinan dan pegangan ukuiti. tambahan itu
pula, ianya turut membincangkan pasal strategi pembangunan ekonomi semasa.
seperti yang saya tahu semasa pembelajaran dalam kelas, ekonomi Malaysia pada
masa kini mengalami kemerosotan berikutan daripada kejatuhan nilai Ringgit
Malaysia. manakala dalam bab 5 pula membincangkan pasal pembangunan politik
dalam konteks hubungan etnik di Malaysia. bagi melaksanakan pembinaan negara
bangsa, ianya mestilah merupakan sebuah negara yang mempunyai
sempadan,bangsa,pemerintahan. terdapat empat komponen utama yang terlibat dalam
pembangunan politik iaitu, parti-parti politik,parlimen, perlembagaan negara
dan pilihan raya. Terdapat banyak parti yang wujud sebelum dan selepas merdeka.
Setiap parti bertujuan untuk memenangi kerusi di pilihan raya dan juga untuk
menyuarakan suara rakyat menerusi parlimen. akhir sekali dalam bab 5 adalah
sumber politik Islam yang meliputi al-Quran, al-Sunnah,Ijma dan Qiyas.
25/11/2015 - Bab 6: Dari Segregasi ke Integrasi membincangkan pasal pengasingan kepada penyatuan antara satu kaum etnik dengan etnik yang lain. Pemisahan berlaku disebabkan oleh kawasan tempat tinggal, jenis pekerjaan, sistem persekolahan dan penerbitan akbar mengikut bahasa ibunda masing-masng. Pada zaman pemerintahan British telah wujudnya pengasingan kaum disebabkan oleh pecah dan perintah yang diperkenalkan oleh British. Oleh itu Malaysia telah mengamalkan integrasi antara kaum untuk menyatupadukan kaum yang terdapat di Malaysia. Integrasi antara kaum dipupuk melalui politik, ekonomi, social, kebudayaan, pendidikan dan di peringkat wilayah. Terdapat beberapa cabaran yang berlaku antaranya adalah prasangka,perkauman, diskriminasi, stereotaip, rasisme dan etnosentrisme. Kerajaan telah memperkenalkan beberapa dasar untuk memupuk perpaduan antara kaum antaranya adalah:
a) Dasar
Ekonomi Baru
b) Dasar
Pendidikan Kebangsaan
c) Dasar
Kebudayaan Kebangsaan
d) Dasar
Pembangunan Nasional
e) Rukun
Negara
f) Wawasan
2020
g) Konsep
1 Malaysia
h) Jabatan
Perpaduan Negara
Manakala
peranan masyarakat dalam memupuk integrasi antara kaum adalah:
a) Rukun
Tetangga
b) Amalan
Budaya (Ziarah-menziarahi dan rumah terbuka)
c) Penerimaan
Budaya
Akhir
sekali, NGO (Badan Bukan Kerajaan) juga berperanan dalam membantu memupuk
integrasi nasional. NGO boleh mengambil langkah seperti menganjurkan berbagai
program seperti forum, dialog, pertemuaan secara bersemuka dengan agensi-agensi
kerajaan.
No comments:
Post a Comment