30/09/2015- Apa yang saya dapat minggu lepas, yang paling penting sekali ialah percaya kepada Tuhan. Tajuk pertama yang saya belajar ialah kita mesti ada perpaduan dan kesepaduan dalam kepelbagaian masyarakat kita di Malaysia. Walaupun dalam kelas kita terdapat pelbagai bangsa tetapi kita boleh berinteraksi dengan baik satu sama lain.
07/10/2015 - Kelas kedua Sejarah Malaysia (CTU555). Hari ni saya belajar tentang 5 Alam manusia iaitu Alam Roh, Alam Dunia, Alam Kubur dan Alam Akhirat. Saya belajar tentang persaudaraan manusia yang setiap orang nya berhubung dengan Tuhan. Antara manusia dengan Tuhan sudah ada perjanjian sejak dari Alam Roh lagi. Roh sangat sukakan kebaikan. kita sebagai manusia haruslah sentiasa bersangka baik dengan Tuhan. Kita haruslah jujur dalam mencari Tuhan. Kita sebagai manusia hidup untuk melangsaikan perjanjian dengan Tuhan. Oleh itu, kita sebagai manusia haruslah mentauhidkan Tuhan yang esa dan tugas utama kita ialah mengajak orang lain untuk mengenal Tuhan.
21/10/2015 - Pada hari ini saya telah belajar sesatu yang baru dalam kelas Sejarah Malaysia CTU555. Saya belajar tentang agama yang menyatukan dan bukan menjadi pemisah, walaupun kita dari agama yang berbeza. Sekiranya seseorang itu betul taat kepada agamanya, dia tidak akan suka berbuat kejahatan dan tidak suka berpecah belah dengan orang lain. selain itu, mereka yang taat kepada ajaran agama juga akan dapat menerima orang lain dan berfikiran terbuka walaupun bergaul dengan orang lain yang berlainan agama. Akan tetapi, orang yang cuba menolak agama akan mengikut pemikiran mereka sendiri. Mereka akan menjadi seorang yang rasisme iaitu membuat pengelompokan berdasarkan rupa paras dan fizikal sahaja. Sebagai contohnya warna kulit, mereka tidak akan menyukai dan pandang rendah kepada orang lain yang tidak sama warna kulit dengan mereka. mereka juga akan membuat berbezaan berdasarkan bangsa dan juga kelas iaiutu status orang lain. Selain itu, saya juga belajar tentang tahap hubungan etnik dalam masyarakat. tahap hubungan etnik ini terbahagi kepada dua iaitu secara negatif dan secara positif. Hubungan etnik secara negatif akan menyebabkan akhirnya berlaku peperangan, manakala hubungan etnik secara positif akan amalgamasi iaitu kahwin campur yang menjadikan wujudnya budaya baru dalam masyarakat.oleh itu, untuk menjadi masyarakat yang baik dalam berbilang agama kita haruslah bertaqwa kepada Tuhan. Segala ciri fizikal manusia adalah milik Tuhan.
30/10/2015 - Hari ini kami belajar tentang bab 2 : Pluraliti Masyarakat Alam Melayu dan Bab 3 perlembagaan Persekutuan Tiang Seri Hubungan Etnik. Dalam bab 2, saya belajar tentang Alam Melayu yang telah memberi banyak sumbangan dalam pembentukan masyarakat plural dan dapat hidup bersama dalam kepelbagaian kaum. pluraliti sebelum kerajaan Melayu Melaka mempunyai serampang 3 mata iaitu perkembangan agama, kekayaan dan kemegahan.
Bab 3 Perlembagaan Persekutuan Tiang Seri Hubungan Etnik.
Bab 3 Perlembagaan Persekutuan Tiang Seri Hubungan Etnik.
Perlembagaan
ialah sebuah dokumen yang mengandungi undang- undang dan susunan peraturan
penting dan tertinggi dalam sesebuah negara. Perlembagaan digubal sebagai
panduan pentadbiran dan pemerintahan negara. ia juga tentang corak
pemerintahan, sistem politik dan pentadbiran sesebuah negara dan dalam masa
yang sama memberi perlindungan kepada rakyat serta tanggungjawab dan kewajipan
setiap warganegara terhadap pemerintah dan negara.Pengekalan unsur-unsur
tradisi adalah amat penting untuk mewujudkan identiti Malaysia dan memupuk
persefahaman ke arah perpaduan. Ia adalah merupakan kontrak sosial yang telah
dipersetujui bersama semasa penggubalan perlembagaan. Unsur-unsur tradisi ini
meliputi bahasa, agama, kedudukan istimewa orang Melayu dan bumiputra Sabah dan
Sarawak serta pemerintahan beraja. Menjadi kelaziman kepada mana-mana negara
yang berdaulat mempunyai unsur-unsur tradisi yang menjadi tunjang dan kekuatan
kepada pembinaan negara. Ianya wujud ratusan tahun sebelum perlembagaan
Malaysia digubal pada tahun 1957 dan berperanan menstabilkan negara.
Kepentingan unsur-unsur tradisi ini dapat dilihat dengan jelas apabila
dilindungi di bawah Akta Hasutan dan di anggap sebagai isu-isu sensitif yang
dilarang dalam perbincangan awam.Unsur-unsur ini juga penting kerana menjamin
kestabilan politik dan sistem pemerintahan yang cekap lagi adil. Tanpa
unsur-unsur tersebut keseimbangan dan kemakmuran negara tidak akan dicapai.
Dalam laporan Suruhanjaya Reid sendiri yang menekankan betapa pentingnya
perlembagaan mengambil faktor-faktor sejarah, tradisi, ekonomi dan sosial yang
wujud sebelum penggubalan perlembagaan.Faktor-faktor ini penting bagi
melambangkan bahawa sistem dan nilai-nilai asal negara dikekalkan meskipun
kemerdekaan bererti demokrasi dan kesamarataan antara kaum. Di sinilah
pentingnya peranan empat unsur tradisi yang kesemuanya menekankan ciri-ciri
Kemelayuan dan Ke islaman di bumi yang merdeka ini. Perkara yang menyentuh
hubungan etnik dalam memupuk perpaduan dan unsur- unsur tradisi yang termaktub
dalam perlembagaan Malaysia adalah seperti berikut:1. Perkara 8 iaitu persamaan
dan hak sama rata dan pengecualian peruntukan ini dalam soal agama, kedudukan
istimewa orang Melayu dan sebagainya.Perkara 10 (4) iaitu batasan hak kebebasan
bersuara daripada menyentuh kedudukan Raja-raja, Islam, orang Melayu,
kewarganegaraan dan seumpamanya.3. Perkara 38 iaitu kuasa Majlis Raja-raja
menghalang Parlimen membuat undang- undang yang menyentuh kedudukan Raja-raja
Melayu, orang Melayu dan bahasa Melayu dan Islam.4. Perkara150 (6a) iaitu
kedudukan agama Islam, adat istiadat Melayu dan Bumiputra Sabah dan Sarawak,
kewarganegaraan meskipun dalam keadaan darurat.5. Perkara 152 iaitu kedudukan
bahasa Melayu sebagai bahasa Kebangsaan tanpa menafikan hak-hak bangsa lain
menggunakan bahasa mereka.6. Perkara 153 iaitu kedudukan istimewa orang-orang
Melayu tanpa menafikan kedudukan yang sah kaum lain. Kesimpulannya, setiap warganegara hendaklah memahami bahawa
perlembagaan yang diwujudkan adalah bertujuan untuk melahirkan masyarakat yang
mampu membudayakan perpaduan. Saling memahami hak masing-masing yang telah
dipersetujui bersama tanpa ada perasaan hasad dengki dan sifat-sifat boleh
memecah belahkan kaum di negara ini. perlembagaan juga untuk kepentingan
bersama tanpa mengira latar belakang sesuatu kaum. Hal ini telah mencerminkan
Malaysia sebuah negara berdaulat di mana rakyat hidup bersatu padu, aman dan
makmur.
4/11/2015
Hari ini adalah pembentangan kumpulan
pada kuliah hari ini adalah berkaitan dengan Bab 4 & Bab 5. Bab 4
membincangkan tentang Pembangunan Ekonomi Dalam Konteks Hubungan Etnik di Malaysia.
Dalam bab ini, saya telah belajar tentang pembangunan yang sering kali
dikaitkan dengan proses modenisasi, iaitu satu proses untuk merubah atau
mentransformasikan kehidupan masyarakat dari segenap sudut. Modenisasi
selalunya diukur berdasarkan kepada perubahan dan pencapaian yang berlaku dalam
masyarakat dari aspek ekonomi, politik, sosial, sains dan teknologi. Pembangunan
ekonomi dalam konteks hubungan etnik di Malaysia harus dilihat dari pelbagai
sudut khususnya dari perspektif sejarah perkembangan dan pembangunan negara ini
sendiri. Sistem dan pembangunan ekonomi sebelum kemerdekaan
boleh dibahagikan kepada dua peringkat yang utama iaitu sebelum kedatangan
British dan selepas kedatangan British. Banyak kesan-kesan ekonomi yang telah
berlaku tehadap Tanah Melayu. Sebelum kedatangan British, sistem
dan pembangunan ekonomi masyarakat Melayu adalah berkisar kepada sektor
pertanian dan juga perikanan. Selepas kedatangan British, Tanah Melayu telah
menjadi pembekal utama hasil-hasil mereka kepada saudagar-saudagar Arab, India,
China dan seterusnya kepada pedagang-pedagang Eropah seperti Belanda dan
Portugis. Matlamat pemerintahan penjajah Inggeris adalah
semata-mata untuk memperolehi seberapa banyak hasil daripada negara ini untuk
dibawa pulang ke negara mereka. Tetapi, selepas merdeka kerajaan
meletakkan matlamat perpaduan negara sebagai agenda utama dalam melaksanakan
dasar- dasar pembangunan negara. Matlamat ini hanya
boleh dicapai melalui pembangunan sosioekonomi yang melibatkan pertumbuhan
ekonomi, pengagihan pendapatan, kestabilan dan kesejahteraan umum.
Dalam bab 5 pula, membincangkan tentang Pembangunan politik dalam konteks hubungan etnik di Malaysia. Saya telah belajar tentang, bagaimana cara untuk melaksanakan pembinaan negara bangsa. Sebuah Negara bangsa mestilah merupakan sebuah negara yang mempunyai sempadan, bangsa, pemerintahan. Terdapat empat komponen utama yang terlibat dalam pembangunan politik iaitu, parti-parti politik, parlimen, perlembagaan negara dan pilihan raya. Terdapat banyak parti yang wujud sebelum dan selepas merdeka. Setiap parti bertujuan untuk memenangi kerusi di pilihan raya dan juga untuk menyuarakan suara rakyat menerusi parlimen. akhir sekali dalam bab 5 adalah sumber politik Islam yang meliputi al-Quran, al-Sunnah,Ijma dan Qiyas. Menjadi asas utama melaksanakan dasar dan dalam melaksanakan sebarang tindakan politik seharusnya dasar atau tindakan yang dibuat secara beransur-ansur berkaitan dengan politik agar agar objektif menegakkan Islam sentiasa selari dengan tuntuan melalui politik Iitu dapat Islam dipenuhi 'Uruf. Pembangunan politik dalam Islam ia mestilah dilaksanakan dengan mengambil kira kesesuaian dan amalan berpolitik masyarakat setempat tanpa membelakangkan apa yang dianjurkan dalam Islam.
Dalam bab 5 pula, membincangkan tentang Pembangunan politik dalam konteks hubungan etnik di Malaysia. Saya telah belajar tentang, bagaimana cara untuk melaksanakan pembinaan negara bangsa. Sebuah Negara bangsa mestilah merupakan sebuah negara yang mempunyai sempadan, bangsa, pemerintahan. Terdapat empat komponen utama yang terlibat dalam pembangunan politik iaitu, parti-parti politik, parlimen, perlembagaan negara dan pilihan raya. Terdapat banyak parti yang wujud sebelum dan selepas merdeka. Setiap parti bertujuan untuk memenangi kerusi di pilihan raya dan juga untuk menyuarakan suara rakyat menerusi parlimen. akhir sekali dalam bab 5 adalah sumber politik Islam yang meliputi al-Quran, al-Sunnah,Ijma dan Qiyas. Menjadi asas utama melaksanakan dasar dan dalam melaksanakan sebarang tindakan politik seharusnya dasar atau tindakan yang dibuat secara beransur-ansur berkaitan dengan politik agar agar objektif menegakkan Islam sentiasa selari dengan tuntuan melalui politik Iitu dapat Islam dipenuhi 'Uruf. Pembangunan politik dalam Islam ia mestilah dilaksanakan dengan mengambil kira kesesuaian dan amalan berpolitik masyarakat setempat tanpa membelakangkan apa yang dianjurkan dalam Islam.
25/11/2015 – Hari ini pembentangan kumpulan dalam Bab 6
iaitu Dari Segregasi ke Integrasi membincangkan pasal pengasingan kepada
penyatuan antara satu kaum etnik dengan etnik yang lain. Integrasi adalah
merupakan proses penyesuaian bersama pelbagai kebudayaan dan ciri-ciri sosial
yang dapat diterima oleh semua etnik. Hubungan yang rapat mampu mengurangkan
konflik dan mengutamakan persefahaman serta mewujudkan perpaduan antara
pelbagai etnik. Memupuk semangat hubungan etnik yang harmoni telah menjadi
agenda utama kerajaan yang dilaksanakan melalui dasar-dasar tertentu. Pelbagai
agensi kerajaan yang dipertanggungjawabkan untuk memastikan usaha
menyatupadukan masyarakat pelbagai etnik. Antaranya ialah menyeimbangkan
kemajuan antara bandar dan luar bandar. Mengatur langkah keselamatan untuk
memelihara dan mengekalkan perpaduan. Mencegah daripada berlakunya ancaman
keselamatan negara dan ketenteraman awam iaitu termasuk penguatkuasaan
undang-undang. Usaha ke arah mewujudkan integrasi etnik di Malaysia perlu
melibatkan pelbagai pihak dan tidak seharusnya diserahkan kepada pihak kerajaan
semata-mata. Pelbagai dasar yang dibuat oleh pihak kerajaan seharusnya disokong
oleh masyarakat, NGO ataupun pihak swasta bagi memastikan hubungan etnik
sentiasa berada di dalam keadaan harmoni.
No comments:
Post a Comment